جانشین خط روتاری چیست؟ راهنمای کامل سیپ فون و تل سی (TEL3)

Amalnik
خط رتاری،سیپ فون،تلسی معرفی،کاربردهاو تفاوت ها

خط روتاری (Rotary Line) و جانشین خط روتاری چیست؟

 

معرفی و کاربردها

  • معرفی: روتاری سیستمی بود که در مراکز تلفنی سنتی استفاده می‌شد. این سیستم قابلیت تشخیص خط مشغول را داشت و به‌طور خودکار تماس را به یکی از خطوط دیگر منتقل می‌کرد. هدف آن تبدیل یک شماره تلفن اصلی به تعدادی خط دیگر برای جلوگیری از اشغال ماندن بود.
  • این سیستم برای جاهایی که تعداد زیادی خط دارند و می خواهند از یک شماره برای تماس استفاده کنند مناسب است .
  • پیش‌نیاز: لازم بود تمامی خطوط برای یک محل و مرتبط با اسم یک فرد باشند.
  • کاربرد: برای مجموعه‌هایی مناسب بود که تعداد زیادی خط داشتند اما می‌خواستند تنها یک شماره را در تبلیغات اعلام کنند (مانند یک مجتمع تجاری).
  • وضعیت فعلی: این سرویس در حال حاظر جمع آوری شده است.

 

چرا شرکت مخابرات خط روتاری را جمع آوری کرد؟

سرویس روتاری به‌ویژه برای مجموعه‌هایی با حجم تماس بالا بسیار محبوب بود.

روتاری نه‌تنها جلوی از دست رفتن تماس مشتریان را می‌گرفت، بلکه با تمرکز بر یک شماره اصلی، به جلب اعتماد مشتریان کمک می‌کرد.

با این حال، این سیستم به زیرساخت‌های سنتی وابسته بود که با پیشرفت فناوری، محدودیت‌هایی را به همراه داشت.

شرکت مخابرات به دلایل متعددی سرویس روتاری را متوقف کرده است:

  • تکنولوژی قدیمی

  • هزینه‌های نگهداری بالا

  • حرکت به سمت فناوری‌های جدید

  • محدودیت‌های زیرساختی  

این تصمیم بخشی از استراتژی مخابرات برای مدرن‌سازی خدمات و کاهش وابستگی به سیستم‌های قدیمی،صورت گرفته است.

که کاربران را با چالش هایی مواجه کرده است که جانشین خط روتاری چیست؟ که در ادامه توضیح میدهیم.

 

جانشین خط روتاری چیست؟

مخابرات با توجه به نیاز متقاضیان ، شماره تلفن ۸ رقمی رند و عادی بر بستر SIP  را با به متقطیان معرفی کرد

 

خط روتاری

  • سیپ فون (SIP Phone / تلفن اینترنتی)

 

  • سیپ ترانک (SIP Trunk)

 

  • تل سی (TEL30)

 

 

سیپ (SIP)

سیپ یک پروتکل سیگنالینگ (Signaling Protocol) است که برای برقراری ارتباطات صوتی و تصویری در بستر اینترنت (VoIP) استفاده می‌شود

و خود به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود:

الف) سیپ فون (SIP Phone / تلفن اینترنتی)

  • معرفی:خطوط تلفنی هستند که از تکنولوژی VoIP در بستر شبکه IP (مانند ADSL، VDSL یا فیبر نوری FTTH) استفاده می‌کنند. این خطوط معمولاً بدون کانال تماس همزمان ارائه می‌شوند (خطوط عادی ۸ یا ۱۱ رقمی).

  • کاربردها:انتقال داخلی دفتر به هر مکانی با استفاده از اینترنت (مناسب برای دورکاری و مشاغل چند شعبه‌ای).

  1. صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌های تماس‌های طولانی و بین‌المللی.
  2. تجمیع شبکه‌های صدا و داده در یک شبکه واحد.
  3. قابل استفاده از طریق نرم‌افزارهای تلفن (مانند Zoiper)، دستگاه‌های ATA (برای تلفن‌های آنالوگ)، تلفن‌های تحت شبکه (IP Phone) و پیاده‌سازی مرکز تلفن VoIP (برای امکانات پیشرفته مانند تلفن گویا، صف انتظار، ضبط تماس).

ب) سیپ ترانک (SIP Trunk)

  • معرفی: یک لینک ارتباطی پرظرفیت (مجازی) بین سوئیچ مخابراتی و سرور VoIP یا سانترال مشتری است. این لینک امکان انتقال چندین تماس را به صورت همزمان فراهم می‌کند.
  • ویژگی‌ها: حداقل ۱۰ کانال تماس همزمان، امکان تعریف شماره‌های ۳، ۴ و ۵ رقمی کشوری و استانی.
  • کاربرد: بیشتر برای خطوط تجاری و مجموعه‌هایی با حجم تماس بالا که نیازمند ظرفیت زیاد برای مکالمه همزمان هستند، استفاده می‌شود.

 

تل سی (TEL30)

  • معرفی: تل سی (یا TEL30 Plus) در واقع یک سرویس خاص ارائه‌شده توسط مخابرات است که بر بستر سیپ ترانک کار می‌کند. این سرویس شماره تلفن‌های ۸ رقمی را ارائه می‌دهد.
  • ویژگی بارز: قابلیت ارائه خدمات به صورت همزمان برای تعداد بالای تماس (مانند ۳۰، ۶۰، ۹۰ یا ۱۲۰ کانال و حتی تا ۱۰۰۰ تماس همزمان).
  • کاربرد: جایگزین مستقیم سرویس روتاری برای مجموعه‌های بزرگ که نیاز به ظرفیت تماس بالا دارند.

 

جدول تفاوت‌های کلیدی:

تفاوت‌های اصلی بین خط روتاری و نسل جدید سرویس‌های سیپ/تل سی و همچنین تفاوت بین انواع سیپ، در جدول زیر خلاصه شده است:

 

ویژگی خط روتاری (Rotary) سیپ فون (SIP Phone) تل سی / سیپ ترانک (TEL30 / SIP Trunk)
تکنولوژی زیرساخت آنالوگ و سنتی (PSTN) اینترنت (VoIP/IP) اینترنت (VoIP/IP)
هدف اصلی انتقال تماس به خط آزاد هنگام مشغول بودن خط اصلی. ارائه یک خط تلفن اینترنتی با کیفیت و مقرون به صرفه. انتقال چندین تماس همزمان با ظرفیت بالا.
کانال تماس همزمان ندارد (فقط خطوط مختلف را به هم وصل می‌کند). ندارد (برای یک خط عادی است). حداقل ۱۰ کانال (تل سی: ۳۰، ۶۰، ۹۰ و …)
نیاز به سرور/سانترال خیر (سیستم مخابراتی). خیر (قابل استفاده با تلفن IP یا نرم‌افزار). بله (باید به سرور VoIP یا IP PBX متصل شود).
هزینه‌های نگهداری بالا (برای مخابرات). پایین‌تر از خطوط سنتی. وابسته به زیرساخت داخلی مشتری.
امکانات پیشرفته محدود (فقط روتاری). امکانات استاندارد (تماس صوتی). کامل (IVR، صف انتظار، ضبط تماس، کنفرانس).
وضعیت سرویس جمع‌آوری شده (Discontinued) فعال و جایگزین روتاری. فعال و جایگزین روتاری.

 

 

 

تفاوت‌های SIP Phone و SIP Trunk

  • ظرفیت: سیپ ترانک برای حجم‌های بالا (با کانال‌های متعدد) طراحی شده، در حالی که سیپ فون یک خط عادی و تک کاناله است.

  • نحوه استفاده: سیپ فون مستقیماً روی تلفن یا نرم‌افزار قابل استفاده است،

     اما سیپ ترانک به‌دلیل ماهیت پرظرفیت خود باید به یک مرکز تلفن (سانترال یا سرور VoIP) متصل شود.

  • نوع خط: سیپ ترانک امکان استفاده از شماره‌های کوتاه‌تر (۳، ۴ و ۵ رقمی) را فراهم می‌کند که سیپ فون‌های عادی این امکانات خاص را ندارند.

 

شرایط موردنیاز برای استفاده از سیپ ترانک مخابرات :

 

  1. مالکیت حقوقی یا حقیقی بر خط ۸ رقمی

  2. ارائه درخواست رسمی به مخابرات

  3. پرداخت هزینه تبدیل/راه‌اندازی

  4. انتخاب ظرفیت کانال‌های هم‌زمان مورد نیاز (ترافیک تماس)

  5. ارائه مدارک لازم (مثل کپی پروانه کسب، کارت ملی، شناسه ملی شرکت و…)

  6.  تجهیزات مرکز تلفن  (مشتری) باید پروتکل SIP و IP را پشتیبانی کند.

  7. مشتری نیازمند خرید مودم بر بستر فیبر می باشد.

  8.  استفاده از پنهای باند اینترنتی موردنیاز جهت مکالمه همزمان.

  9. استفاده برای ارتباط دو سوییچ ویپ آشنا با پروتکل SIP

  10. استفاده برای ارتباط خدمات دهندگی ویپ (Provider VoIP) 

 

پیاده‌سازی مرکز تلفن VOIP،

با راه‌اندازی یک سیستم VOIP می‌توانید از امکانات جدیدی مانند :

  • تلفن گویای قدرتمند،
  • صف انتظار تماس،
  • ایجاد صندوق صوتی،
  • ایجاد داخلی تلفنی برای گوشی موبایل
  • ، دریافت گزارشات دقیق تماس‌ها،
  • ضبط کامل تماس‌ها،
  • ایجاد کنفرانس‌های تلفنی
  • و ارتباط داخلی بین تلفن‌ها بهره‌مند شوید.

 

با ساترال های قدمی چه کنیم:

  • سیپ ترانک روی سانترال های پاناسونیک سری T،NS مانند مرکز تلفن های TDE100 و NS500

  • و روی کلیه سرور های voip استاندارد مانند نرم افزار استریسک، الستیکس، سیسکو، 3CX و IPPBX های استاندارد مانند

  •  Grandstream و Yeastar و Zycoo و غیره قابل پیکربندی می‌باشد.

  • روی سانترال های دیجیتال پاناسونیک یا دیگر مراکز تلفنی که خطوط E1 را پشتیبانی می‌کنند

  • ولی قابلیت SIP Trunk فعال سازی سیپ ترانک را ندارند بااستفاده  از روتر سیسکو و ماژول E1 می‌توان

  • خطوط سیپ ترانک روی این مراکز تلفن مانند TDA پاناسونیک فعال نمود.

 

جانشین خط روتاری چیست؟

 

مرکز کامپیوتر ایران بزرگترین مرکز خرید انواع کامپیوتر لپ تاپ نو و استوک و همچنین لوازم جانبی مودم پرینتر و…با بهترین برندهای روز دنیا در قلب تهران

دسته بندی اخبار اخبار عمومی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

درباره ما :

مرکز کامپیوتر ایران یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز توزیع و فروش محصولات کامپیوتری در ایران است که از سال 1377 تاسیس و شروع به فعالیت در حوزه IT در قلب شهر تهران نموده است.

تماس با ما

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه طالقانی، مرکز کامپیوتر ایران
تلفن اطلاعات: 88898484
داخلی 2020-3030
تلفن مدیریت: 88800702

عضویت در خبرنامه

ورود به سایت