
تاکسیهای اینترنتی در حدود ۳ سال است که فعالیت خود در داخل کشور به صورت جدی آغاز کرده و تا به امروز به بلوغ خوبی در ارائه خدمات به کاربران رسیدهاند. بزرگترین و معروفترین این سرویسها، اسنپ است که این روزها در همه استانهای کشور فعال میباشد. بحث این هفته ما به اسنپ و ارائه خدمات آن مرتبط است.
اسنپ، تپسی، تاچسی و چندین نام دیگر از یکی دو سال پیش روی زبانها افتادهاند. این نامها شاید برای بسیاری از شهروندان تازه باشند ولی در همین مدت یکی دو ساله اخیر توانستهاند به موفقترین و درآمدزاترین سرویسهای استارتآپی داخلی تبدیل شوند.
در این مطلب هدف اصلی ما صحبت پیرامون سرویس اسنپ است. این سرویس که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرده این روزها به اوج حضور خود در بازار ارائه خدمات حمل و نقل درون شهری کشور رسیده است و بنابر برخی منابع غیر رسمی روزانه بیش از ۲ میلیون مسافر را در سراسر کشور جابجا میکند که شاید بتواند رقابتی بسیار نزدیک با شبکه تاکسیرانی کشور که تحت نظارت شهرداریها فعالیت میکنند باشد.
اسنپ سرویسی است که کار کردن با آن پیچیدگی ندارد و هرچه شهری که میخواهید از آن استفاده کنید بزرگتر باشد راحتتر نیز خواهد بود. در واقع شما در پلتفرم اسنپ در یک لحظه یا راننده هستید و یا مسافر و این باعث میشود بتواند در هر لحظه از شبانه روز که بخواهید برای جابجایی در هر مسیری داخل شهر از اسنپ استفاده کنید. سرویسی که اصرار دارد بگوید یک واسط است و نه بیشتر.
در این پلتفرم دو سویه رانندگان و مسافران نیازهای متعددی دارند که باید برآورده شود. رساندن مسافر از یک نقطه به نقطه دیگر توسط راننده تنها یک بخش کار است و اگر بخواهیم به فعالیت در اسنپ به چشم یک شغل برای راننده نگاه کنیم در واقع هیچ کدام از مزایا و ویژگیهایی که یک شغل تعریف شده در قانون کار کشور دارد توسط گردانندگان نرمافزار و پلتفرم اسنپ ارائه نمیشود. به عبارت ساده اسنپ فقط بستری است که راننده و مسافر به هم معرفی میشوند و کرایه مسیر در آن تعریف شده است.
در این حالت رانندگان خواستههای بسیاری دارند که یکی از آنها تعیین نرخ صحیح برای کرایه حمل و نقل و ارائه خدمات است. از سوی دیگر مسافران همیشه به دنبال روشی هستند که این نرخ کمتر باشد. یک چارچوب ساده در این میان میتوان نرخهای تعیین شده توسط سازمان تاکسیرانی در هر شهر باشد ولی از آنجایی که اسنپ به صورت مستقل اقدام به تعیین کرایه جابجایی میکند، سیاستهای خاص خود را در این زمینه دارد که تا به امروز همواره مورد گله و شکایت رانندگان بوده است.
یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنیم عدم ارائه خدمات خاص دیگر به رانندگان است. برای مثال رانندهای که با بیرق اسنپ اقدام به حمل و نقل مسافر میکند از سرمایه خود مایه گذاشته و وقتش را نیز به این مهم اختصاص میدهد و شاید بسیاری از رانندگان تنها شغل آنها کار کردن در اسنپ باشد ولی همانطور که گفتیم هیچ خدمتی مانند انکسار خودرو (تأمین هزینههای تعمیرات وسیله نقلیه که در اختیار یک شرکت یا واحد عمومی است) و وسیله نقلیه، قانون بیمه خدمات درمانی یا تأمین اجتماعی، مزایای شغل و … به آنها ارائه نمیشود. از سوی دیگر مسافران نیز مواردی از خواستههای خود دارند که باید به آنها توجه شود.
پس از شما کاربران عزیز دعوت میکنیم در بخش نظرات هر موردی در خصوص این سرویس به ذهنتان میرسد را بیان کنید تا به عنوان یک فیدبک عمومی از کاربران نشان داده شده و بتواند منعکس کننده نظرات عمومی در خصوص اسنپ باشد.