گوشی‌فروشی کم‌رونق شد

masoud aslani

گوشی‌فروشی کم‌رونق شد

 

 

 

حجت صالحي: حالا ديگر براي بسياري از شهروندان اينكه عمر يك وسيله به پايان برسد تا آن را كنار بگذارند و وسيله‌اي نو خريداري كنند بي‌معنا شده است.

    بسیاری از ما سالانه به تعویض وسایلی می‌پردازیم که هنوز سالم هستند و می‌توانند چند سال دیگر برای ما کار کنند. این مساله به ویژه درباره گوشی‌های تلفن همراه از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که سازندگان گوشی‌های تلفن همراه مدام مدل‌های جدیدی به بازار ارائه می‌کنند که از فناوری بالاتری برخوردار است. یکی از دلایل اصلی تعویض مدام گوشی‌های تلفن همراه همین مساله است. با این وجود، بررسی‌ها نشان می‌دهد اخیرا این تمایل در ایرانیان کمتر شده و رشد فروش گوشی‌های هوشمند کاهش یافته است.

تلفن همراه در سال ۱۳۷۳ و با بیش از ۲۰ سال تاخیر وارد ایران شد. حد فاصل سال‌های ۷۳ تا حوالی سال ۸۲ تلفن همراه رونق چندانی نداشت. در این سال‌ها تنها استفاده از تلفن همراه مکالمه صوتی و در بهترین وضعیت، ‌فرستادن پیام متنی بود؛ به طوری که نخستین پیامک در سال ۸۱ و با هشت سال تاخیر فرستاده شد. نوکیا نخستین شرکتی بود که ایرانیان از آن استفاده کردند و بعد از نوکیا شرکت‌های زیمنس، آلکاتل، اریکسون و صاایران به بازار ایران راه یافتند. شاید بتوان گفت در آن سال‌ها در هر محله یک یا دو نفر تلفن همراه داشتند و تلفن همراه به عنوان کالایی لوکس شناخته می‌شد؛ تلفن‌های همراهی که ارتفاعی حدود ۲۰ سانتی‌متر داشت و دارای ۳۰ مدار الکترونیکی و یک باتری بود که ۱۰ ساعت طول می‌کشید تا شارژ شوند و تنها نیم ساعت دوام می‌آورد. امروز نه تنها تمام شهروندان موبایل دارند بلکه تعداد تلفن همراه که استفاده می‌شود از جمعیت ایران بیشتر است. آمار‌ها نشان می‌دهد ضریب نفوذ تلفن همراهی در ایران بیش از ۹۰ درصد است؛ به‌ گونه‌‌ای که هم‌اکنون ۸۰ میلیون نفر در کشور دارای تلفن همراه هستند. تعداد اشتراک‌‌های تلفن همراه در سراسر جهان در حال نزدیک شدن به میزان جمعیت کره زمین است و تعداد اشتراک‌‌های تلفن همراه تا انتهای سال ۲۰۱۵ به هفت میلیارد رسیده که این تعداد متناسب با ضریب نفوذ ۹۶ درصد است که بیش از نیمی از این تعداد در ناحیه آسیا و اقیانوسیه هستند. با هوشمند‌تر شدن موبایل‌ها و اینترنت، استفاده از تلفن همراه به یک وسیله اعتیاد آور تبدیل شده است. با بالا رفتن میزان استفاده از گوشی‌‌های هوشمند و افزایش نسبی سرعت اینترنت در کشور و گسترش پوشش شبکه‌های همراه، روستا‌های کشور که تا چندی پیش از امکانات اینترنتی مناسب بهره‌ چندانی نداشتند، برای جذب مخاطب با آن همراه شده‌‌اند.

اعتیاد کابوس‌وار به تکنولوژی

تلفن‌های هوشمند بخشی حیاتی زندگی ما شده‌اند و همه عاشق موبایل‌هایشان هستند. بسیاری از افراد بدون تلفن همراه خود نمی‌توانند زندگی کنند و موبایل یکی از بهترین و قوی‌ترین وسایل زندگی آنها است. به طور کلی موبایل برای بسیاری افراد به بهترین دوست تبدیل شده است؛ وسیله‌ای که همیشه با خود حمل می‌کنیم و بیشترین وقتمان با آن سپری می‌شود. با هوشمند‌تر شدن موبایل‌ها و خدمات اینترنتی و پیشرفت برنامه‌های مربوط، موجب شده تا افراد به دنبال اشتراک‌گذاری عکس‌های خود باشند. این موضوعات باعث شده تا اعتیاد به تکنولوژی روز به روز بیشتر شود. امروز برای بسیاری از شهروندان اینکه عمر یک وسیله به پایان برسد و یک وسیله جدید خریداری کنند معنایی ندارد. بسیاری از افراد به دنبال تعویض گوشی‌هایی هستند که هنوز عمر آنها به پایان نرسیده‌اند و قابل استفاده هستند. این مساله با هوشمند‌تر شدن تلفن‌های همراه از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. این در حالی است که این وسیله حیاتی نیست اما به وسیله‌ای حیاتی تبدیل شده که برخی نمی‌توانند لحظه‌ای بدون تلفن همراه خود وقتشان را سپری کنند. همه این مسائل در حالی است که سازندگان تلفن‌های همراه مدام سیستم‌های جدیدی از گوشی‌های هوشمند را به بازار ارائه می‌دهند و معتادان تکنولوژی به دنبال جدیدترین سیستم‌ها آنها را خریداری می‌کنند. مجموعه این ماجرا باعث شده تا موجی از خرید گوشی‌ها هوشمند‌تر به وجود ‌آید. این موضوعات موجب شده تا بازار خرید و فورش تلفن‌های هوشمند در چند سال اخیر، به پر رونق‌ترین بازار‌های جهان تبدیل شوند. برآورد‌ها نشان می‌دهد، رونق بیش از حد گوشی‌های هوشمند موجب اشباع بازار برای این نوع گوشی‌ها شده است. نگاه‌های دو شرکت بزرگ آیفون و سامسونگ به آینده حاکی از اشباع بازار برای گوشی‌های هوشمند است، خصوصا در آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته.

کم رونق شدن بازار تلفن همراه

برآورد‌ها نشان می‌دهد که در چند ماه اخیر شاهد اشباع بازار برای گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم. این مساله در کشور‌های پیشرفته بیشتر از کشور‌های در حال توسعه به چشم می‌خورد. یک تحلیلگر تلفن‌های هوشمند معتقد است بسیاری از افرادی که برای خرید گوشی‌‌های هوشمند به بازار می‌روند، خودشان صاحب گوشی‌‌های هوشمند هستند، بنابراین موضوع اشباع به فاکتور با اهمیتی تبدیل شده است. همچنین باید این حقیقت را اضافه کرد که گوشی‌های مدل جدید به جای ارتقای عمده، تنها کمی از گوشی‌های قبلی پیشرفته‌تر هستند و بسیاری از افراد وقتی گوشی‌‌هایی دارند که کاملا کاربردی است و نیازهایشان را برآورده می‌کند، تمایلی به خرید مدل‌‌های جدید ندارند. باید بگوییم آن هیجانی که در بازار‌های موبایل در سال‌های نه چندان دور حاکم بود رو به افول است و تا حدودی بازار‌ها یکدست شده‌اند؛ چرا که دستگاه‌های با کیفیت زیادی در بازار هستند که قیمت بالایی نداشته و از سطح کیفی بالایی برخوردار‌ند. به نظر می‌رسد تعداد افرادی که به دنبال جدید‌ترین نسل گوشی‌های هوشمند بودند کاهش یافته است. در نتیجه باید گفت که بازار تلفن‌های همراه از هیجان خود در سال‌های اخیر فاصله گرفته و تا حدودی هموار‌تر از گذشته شده است. برای مثال، اپل ممکن است نخستین کاهش درآمد را در سه ماهه آینده مشاهده کند یا افزایش درآمدش کمتر از همیشه باشد. همه این مسائل پیش بینی‌های موجود در بازار تلفن‌های همراه است و نمی‌توان قطعی درباره آن اظهارنظر کرد. با این حال، هنوز هم فضا برای رشد گوشی‌های هوشمند وجود دارد، اما این فضا به طور عمده در نواحی در حال توسعه خواهد بود که کاربران می‌خواهند گوشی‌‌های معمولی خود را به گوشی‌های هوشمند ارتقا دهند. حتی در نواحی در حال توسعه هم فروش بر مبنای اقتصاد جهانی پیش می‌رود و ضریب اطمینان مصرف‌‌کننده در حال حاضر پایین است.

کاهش فروش شرکت‌های تلفن همراه

آمار‌ها نشان می‌دهد فروش شرکت اپل در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۴، ۵/۷۴ میلیون دلار بوده که این رقم در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵، به ۲/۶۱ میلیون دلار رسید. فروش شرکت اپل در این مدت بیش از ۵/۱ درصد کاهش داشته است. فروش شرکت ماکروسافت که امضای قرارداد با شرکت نوکیا و استفاده از برند لومیا را در کارنامه خود دارد و پیش بینی می‌شد با این شرایط فروش خود را افزایش دهد هم با سقوط چند درصدی همراه بود. آمار فروش شرکت ماکروسافت در سال ۲۰۱۴ عدد ۲/۵۰ میلیون دلار را نشان می‌دهد در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۳/۳۳ میلیون دلار رسید. درصد ۹۷/۹ درصدی ماکروسافت در سال ۲۰۱۴ به ۵۵/۷ درصد در سال ۲۰۱۵ تبدیل شده است. مشابه همین کاهش فروش در یک سال در شرکت‌های ال جی، هواوی و سونی هم مشاهده می‌شود.

 

منبع / موبنا

دسته بندی اخبار اقتصادی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

درباره ما :

مرکز کامپیوتر ایران یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز توزیع و فروش محصولات کامپیوتری در ایران است که از سال 1377 تاسیس و شروع به فعالیت در حوزه IT در قلب شهر تهران نموده است.

تماس با ما

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه طالقانی، مرکز کامپیوتر ایران
تلفن اطلاعات: 88898484
داخلی 2020-3030
تلفن مدیریت: 88800702

عضویت در خبرنامه

ورود به سایت